Türkiye Bisiklet Rotaları – Hafta Sonunda Bisikletle Frig Vadisi – 2. Gün

4 07 2011

Ayazini’ne vardığımızda tek düşünebildiğim şey karnımı doyurmaktı. Etrafta görülecek pek çok şeyle oyalanmadan köyün içinden geçerek, Ayazini (Metropolis) yerleşimine vardık. Tüf kayalıklardan oluşan katlı kayalığın girişine yerleşmiş köylüler bizim için gözleme, bükme ve ayran hazırlamışlardı. Tadını çok da anlamadan, sadece mideme birşeyler gönderme telaşı içerisinde iki tane gözleme yedim ve ayran içtim. Karnımızı doyurduktan sonra, bizden önce gelmiş ve eşyalarımızı getirmiş otobüsten eşyalarımızı alarak, uyumak üzere bu kaya oluşumlarının içine yerleştik.

Bizim kaldığımız mağraya dokuz kişi yerleştik. Yanımızda şarap da vardı. Ancak öylesine büyük bir yorgunluk hissediyordum ki, bol miktarda kikirdemeye ve şarabın varlığına rağmen hemen uyuyakalmışım.

Sabah 6 gibi uyandık ve hemen toparlanarak, etrafı keşfe çıktık. Sanıyorum acelemiz de olmadığından en çok burada Frig Vadisinin değerini anlayabildik.

Ayazini Afyonkarahisar’ın İhsaniye ilçesine bağlı bir belde. Frig Vadisinin diğer bölgelerinde olduğu gibi, burada da Hitit, Frig, Roma ve Bizans kalıntılarını görmek mümkün. Burada pek çok kaya mezarı, şapel, tek veya çok katlı yerleşim mekanları bulunuyor.

Bunlardan en etkileyicisi halk arasında Gavur Hamamı olarak da anılan Oyma Kilise. 1000 yıllarında manastır olarak inşa edilmiş.

Aslanlı Kilise ve Aslanlı Mezar odası diğer önemli eserlerden. Ancak bu kayalıklarda adını bilemediğimiz, pek çok Roma ve Bizans dönemine ait mezarlık, yerleşim ve şapel bulunmakta.

Gezimizi tamamladıktan sonra yine gözleme ve çaydan oluşan kahvaltımızı yapmak üzere tekrar gece konakladığımız kayalıkların önüne geldik. Toparlanmamız oldukça zaman aldı. Zaman ilerledikçe de, günün de pazar olmasından kaynaklı olarak pek çok yerli turistle karşılaştık. Bu kadar çok ziyaretçi görmek çok sevindiriciydi.

Tüm bisikletçilerle çektirdiğimiz hatıra fotoğraflarımızın ardından, bu sefer de 65K için tekrar yola koyulduk. Keyifli sabahın ardından bizi çok sıkı bir çıkış beklemekteydi. Önceleri ahh ne güzel dinlendik, yokuşu da yavaş yavaş da olsa çıkıyoruz derken, belli noktalarda durup dinlenmekten kendimi alamadım. Böyle güzel çıkışın ardında tabi güzel de bir iniş vardı. Böylece Kuzviran ve Eskieğmir üzerinden Kıyır’a ulaştık. Kıyır’da bir köy düğününe denk geldik. Bizlere hemen ayran ikram ettiler. Kıyır’da  Böcü İni, Ali’nin İni, Çamlı İn, Karanlık İn, Küçük İn, Cakak İni ve Faden İni adıyla anılan, Bizans yelerşim mekanları, kiliseler ve şapelleri bulunuyor.

Kıyır’ın ardından Alanyurt’a doğru pedalladık. Yolda koyun sürüleriyle karşılaştık, onlarla kaynaştık. Yolun kenarındaki çimenlere yayılıp biraz atıştırdık.  Yolun bundan sonraki bölümü kimi zaman stabilize, kimi zaman toprak, kimi zaman da asfalttı. Düz yollar olduğu kadar inişler ve çıkışlar da mevcuttu. Alanyurt, Çatağıl arasında Ornaş Kayalıkları olarak adlandırılan Bizans dönemine ait çok katlı kaya yerleşimi ve Frig kabartmaları olan mezarlar yer alıyor. Bu bölgede şapkalı ve şapkasız peri bacaları da bulunuyor. Bölgenin yakınlarında Alanören mezar odaları,  Ağızkara mezar odaları ve Elmalı İnleri de yer alıyor. Alanören mezar odaları ise kayalara oyularak yapılmış, bir ya da iki katlı, erken dönem Bizans mezarları.

Bayat’a ilerlerken mağralardan oluşan diğer bir Frig yerleşimi İnpazarcık.  Bu kaya yerleşimi Alaca İn ve Hamam İni’ni de içine alan bir yerleşim. İnpazarcık’ta aynı zamanda peri bacaları da bulunuyor. Bayat yakınlarında kayda değer diğer bir tarihi alan Asar Kale. Bizans döneminde önem kazanan Kale’nin yakınlarında çok katlı yerleşim birimleri de bulunmaktadır. Hatta tahrip olmuş freskler aynı zamanda burada bir kilise olduğunu da düşündürmekte imiş.

Bizim Frig Vadisi maceramız Bayat ilçesinde sona erdi. Bayat Devlet Hastanesinin önünde tüm diğer bisikletçilerle buluştuk. Bisikletlerimizi bu sefer tekerlerini ayırmadan kamyonete yükledik. Bizler de otobüsümüze binerek Eskişehir üzerinden İstanbul’a varmak üzere yola çıktık.

Biz kullanmadık ancak başka olası bir rota daha mevcuttu : İşcehisar üzerinden Bayat’a ulaşmak. Bu rotada İscehisar ilçesine bağlı Sarıçayır köyü çevresinde Bizans dönemine ait  kayaya oyma aile ve tek mezar odaları, mezar tekneleri ve barınakları bulunuyor. Yine aynı ilçeye bağlı Seydiler kasabasında Seydiler Kalesi ve Kırkinler Kayalığı, genel olarak bölgede yer alan peri bacaları rotanın ilgi çekici noktalarını oluşturuyor. Kırkinler kayalığı Bizans dönemine ait ve diğer yerlerde rastladığımız gibi  yerleşim yeri, kilise, şapel ve mezar olarak kullanılmış kayaları barındırıyor.

Dönüş yolumuzda Eskişehir’de muhteşem bir etçide akşam yemeğimizi yedik : Dünya Köfte Yolunuz düşerse mutlaka uğrayın, zira hepimiz buraya yıldızlı pekiyi verdik. Menüdeki seçenekler, sonrasında evde yapılmak üzere çiğ de satın alınabiliyor.

Gezimiz genel olarak çok güzeldi. Ancak bu kadar geniş bir alana yayılmış bu denli fazla eserin ve doğa güzelliğinin tadına daha iyi varabilmek için gezinin 3 ya da 4 günde gerçekleştirilecek versiyonu çok daha konfolu olabilir.

Geri dönüp blogu yazmaya çalıştığımda bir kaç farklı siteden yararlandım. Onları da anmamak olmaz :

1. Frigya Kültürel Mirasını Koruma ve Kalkınma Birliği sitesi. Bu sitede yer alan 360 Sanal Tur. Sanal Tur aynı zamanda hangi şehirde, nerede, hangi görülmeye değer doğal ya da tarihi güzellik var, onu anlamak açısından yardımcı.

2. Özellikle Frig Vadisinin Afyonkarahisar’daki bölümü için : http://www.etoplum.com/etiket/afyonkarahisar

3. Yine hem bölgeyi, hem de orada görülebilecekleri anlamak için : http://www.frigvadisi.net/Default.asp