Soğuk Havada Koşu

23 12 2010

Bu inanılmaz güzel havalarda ben de biraz soğuk hava ve soğuk havada koşmaktan bahsedeyim dedim. 🙂
 
Geçen  hafta yazdığımız noktadan devam edersek 10 ila -1 derecede bahsini yaptığımız ısı birikimi ve -ısıyla ilintili- dehidrasyon minimal ölçüde gerçekleştiğinden  koşu performansımız yükselir.
 
Rekor seviyeler genellikle havanın serin ya da soğuk olduğu durumlarda gerçekleşiyor.
 
Havanın son derece soğuk olduğu durumlarda ise hipotermi -ısı kaybı sebebiyle vücut ısısının normal seviyelerinin altına inmesi-, solunum yolu rahatsızlıkları -dehidrasyon, ağız kuruluğu, boğazda yanma hissi, öksürük, astım krizi-, soğuk ısırması gibi sıkıntılarla karşılaşılabilir. Ancak çoğunluğun koştuğu ortamların bu sorunlara sebebiyet verecek derecede soğuk olmadığını düşünüyorum.
 
O yüzden gelelim genel değerlendirmelere :
 
1. Soğuk havalarda koşarken kat kat giyinmek en doğru seçenek olacaktır: Vücudunuza değen katmanın nefes alabilir kumaş olması önemlidir. Üzerine giyeceğiniz izole eden orta katman ve rüzgardan koruyan dış katman çoğu zaman yeterli olacaktır. İhtiyaçlarınız doğrultusunda dah çok katman ya da katmanların işlevlerini birleştirerek kullandığınız daha az katman da olasıdır.
 
Bacaklarınız özellikle fazla ısı ürettiğinden genellikle bir katman yeterlidir. Erkek koşucular üreme organlarını korumak için ek bir katmandan daha faydalanmak isteyebilirler.

Ayaklarda da bacaklara benzer bir yaklaşım uygulanabilir. Burada önemli nokta ayakların ıslanmamasına dikkat etmektir.
 
Başımızdan çok fazla ısı kaybı yaşadığımızı belirtmiştik, bunun önüne geçmek için şapka takmak yerinde olur. Son olarak ellerimiz ve parmaklarımız soğuğu daha çok hissettiğinde eldiven ile kıyafetimizi tamamlayabiliriz.
 
2. Antrenman öncesi ısınma ve antrenmanın ardından soğuma daha da önem kazanıyor. Zira kaslarımız soğuk havalarda daha da katılaşmış olabilirler.  Özellikle yarışa hazırlanılıyorsa ya da hız antrenmanı yapılacaksa kaslarımızın yavaş yavaş ısınmasını sağlarken, kalp atışlarımızı da arttırmamız gerekiyor. Bu doğrultuda mümkünse kapalı alanda koşu bandı ya da bisikletle ısınma öneriliyor. Bu mümkün değilse 5 ila 10 dakika yavaş koşu ile ısınma yapabilirsiniz. Isınırken üzerinizde fazla kat kıyafet olması ve zamanla bunları çıkarmanız da uygun olabilir. Soğuma esnasında ise hemen havlu ile sarınmak, mümkünse kıyafet değiştirilmesinin -kuru kıyafet- ardından esneme hareketleri yapılması öneriliyor.  Yani antrenmanın ardından terli ve ıslak halde mümkün olduğunca az zaman geçirmeliyiz.
 
Bunlara ek olarak kendimize soğuğa alışmak için zaman vermemiz, sıvı almayı unutmamamız, tempomuzu, koşacağımız mesafeyi gerekiyorsa azaltmamız, antrenman öncesi ve sonrasında kendimizi sıcak tutmamız gerekiyor.
 
Diğer yandan da soğuk havaları -yeterli ısınmanın ardından- hız antrenmanı -sıcak havalarda yapmak yerine- yapmak üzere değerlendirebiliriz..

Reklamlar

İşlemler

Information

One response

3 01 2011
rAr

Merhabalar, size bir sorum olacak;
yukarıda -1 derecelere kadar diyor, biraz daha fazlası yani -10, -15 derecelerde açık hava koşuları (antreman) yapılabilir mi, yapılırsa nelere dikkat etmeli?
Bu ısırıklar ve solunum yolu hastalıkları korkutuyor doğrusu.
Teşekkürler
rAr

Bir Cevap Yazın

Aşağıya bilgilerinizi girin veya oturum açmak için bir simgeye tıklayın:

WordPress.com Logosu

WordPress.com hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Google fotoğrafı

Google hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Twitter resmi

Twitter hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Facebook fotoğrafı

Facebook hesabınızı kullanarak yorum yapıyorsunuz. Çıkış  Yap /  Değiştir )

Connecting to %s




%d blogcu bunu beğendi: